Praktijk Groenewold, DeventerMassage
Massage benen

Massage van de benen

Lopen, staan, fietsen, voetballen, wanneer gebruik je je benen niet? Je benen bevatten grote en sterke spieren die langdurig veel energie kunnen leveren. Je zou zelfs kunnen stellen dat je benen een krachtige machine zijn die zorgen dat je je over de wereld kunt bewegen.
Als er ergens in je lichaam spieren zijn die een massage verdienen dan zijn dat ook de hardwerkende beenspieren, zeker na een flink actieve of sportieve belasting. Maar ook de voeten moeten niet vergeten worden. Ze brengen alle kracht van de benen over op de grond en werken daarbij als schokdemper. Massage van de voeten is voor veel mensen erg ontspannend.

Massage

Massage van de benen is meestal integraal onderdeel van een ontspanningsmassage. Bij sporters is een regelmatige massage van deze spieren van belang voor een sneller herstel en het voorkomen van blessures.
De meeste spieren van de benen zijn goed te bereiken voor massage, maar die aan de binnenkant van het bovenbeen liggen ze vaak wat dieper.
Afhankelijk van welke spieren gemasseerd worden ligt u op de buik of op de rug, of zit u rechtop. Het gebruik van warme stenen (hot stones) wordt vaak als erg prettig ervaren. Het geeft extra ontspanning en maakt de massage effectiever.

Pijnklachten

Pijn in de benen kan allerlei oorzaken hebben. Er hoeft daarbij niet altijd iets kapot of ziek te zijn zoals bij een gescheurde spier, een versleten heup of knie, of een slijmbeursontsteking. Vaak wordt pijn in de benen (mede)veroorzaakt door problemen in de spieren. Harde pijnlijke plekken of spierknopen (triggerpoints) spelen hierbij dan een rol. Deze spierknopen kunnen een uitstralende pijn veroorzaken, meestal in de richting de voet. Sommige spierknopen in het bovenbeen geven pijn in de knie, spierknopen in de kuiten bijvoorbeeld pijn achillespees/hiel. Spierknopen in de kleine bilspier kunnen zelfs uitstralen naar de kuit. Ze ontstaan veelal door een vorm van (overbelasting).
Spierknopen in de benen kun je die zelf vrij eenvoudig vinden door te zoeken naar plekken die extra gevoelig zijn als je er met een vinger stevig op drukt. Spierknopen zijn goed te behandelen met stevige diepwerkende massagegrepen.

Voorkant en buitenkant bovenbeen (quadriceps)

Hier ligt vooral de quadriceps. Deze grote spier die uit vier delen bestaat, loopt vanaf het bovenbeen naar het onderbeen. De pees loopt over de knie. De knieschijf is onderdeel van deze pees en glijdt als een soort slee door een gootje. Functie is het strekken van het been, bijv. bij lopen of schoppen. Je voelt hem vooral bij houdingen waarbij je flink door de knieën zakt of bij het naar beneden lopen op een helling.

Quadriceps en pijn

Problemen in de quadriceps als gevolg van overbelsasting kunnen leiden tot pijn in het bovenbeen, en niet alleen op de plek waar het probleem zit. Drie van de vier delen kunnen een uitstralende pijn naar de knie kunnen veroorzaken. Dat is dus pijn in de knieën, zonder dat er iets met het kniegewricht aan de hand is! Het deel van de spier aan de buitenkant van het been veroorzaakt vooral pijn in de hele buitenkant van het been, vanaf de bekkenrand boven de heup tot aan de bovenkant van de kuit. Om de kans op overbelasting te verminderen is het voor deze spieren ook belangrijk om vóór het sporten een rustige warming-up te doen en ná het sporten (en evt. ook tussendoor) de spieren te rekken. Een regelmatige massage draagt ook bij aan een hogere belastbaarheid. Gaat het toch nog fout, dan zijn deze spierproblemen (harde plekken, triggerpoints) met een gerichte massage of zelfmassage te behandelen.

Massage quadriceps

Wat is er lekkerder dan deze spieren te laten masseren nadat ze hard gewerkt hebben na een sportprestatie of een meer recreatieve inspanning? Massage gaat het gemakkelijkst tegelijk met de voorkant van het been. Bij een ontspanningsmassage van alleen de achterkant van het lichaam, kan overigens ook nog een flink deel van de zijkant worden gemasseerd.

Binnenkant bovenbeen (adductoren)

De spieren hier lopen meest vanaf de binnenkant van het bovenbeen naar de lies. Er zitten een paar flinke grote bij. Bij een ontspanningsmassage worden deze spieren meestal niet altijd volledig gemasseerd vanwege het intieme karakter van het gebied. Sommige delen van deze spieren liggen ook vrij diep waardoor ze wat moeilijker te bereiken zijn met massage.

Pijn in de lies etc.

Ook bij deze spieren kunnen problemen ontstaan die de oorzaak zijn van pijn of ongemak, zoals pijn in de lies, stijfheid in de heupen, of een vage pijn in het bekken.

Oorzaken pijn

Bekende oorzaken zijn allerlei vormen van overbelasting. Verrekking door de benen te ver te spreiden, bij spagaat of valpartij. Zware belasting waarbij je de benen met kracht naar elkaar toe brengt. Dat laatste kan bij allerlei inspanningen waarbij je veel kracht met de benen moet leveren en waarbij de benen grote beweging maken, zoals springen, rennen en skiën. Andere oorzaken zijn plotselinge grote draaibewegingen of je langdurig schrap zetten op een gladde ondergrond.

Gevolgen

Door de hierboven genoemde oorzaken ontstaan vaak spierknopen (triggerpoints). Deze harde plekken in de spieren verhogen de spanning in de spier en veroorzaken pijn. Vooral bij inspanning zal deze pijn gaan opspelen.

Massage

Bij een massage worden de betreffende spieren eerst los gemasseerd en daarbij onderzocht op problemen. De gevonden plekken worden vervolgens met een wat diepere massage behandeld om de spierknopen te deactiveren. Ook worden de pijnlijke aanhechtingspunten gemasseerd om daar wat verlichting te geven. Hiermee verdwijnen de harde plekken, wordt de spierspanning genormaliseerd en vermindert de pijn in het gebied. Door de massage kunnen de spieren uiteindelijk weer normaal belast worden zonder problemen. Afhankelijk van de ernst van het probleem kunnen meerdere massage behandelingen nodig zijn.

Achterkant bovenbeen (hamstrings)

Aan de achterkant van de bovenbenen bevinden zich de hamstrings. Deze spieren buigen de knie en bewegen het been naar achteren. De hamstrings hechten aan het onderbeen aan de zijkanten van de knie. Bovenaan lopen delen door tot het zitbot in de bil.
Bij massage ligt u op de buik. Een herenonderbroek met strakke pijpjes is hierbij niet handig, omdat hiermee de aanhechtingspunten bovenin niet kunnen worden gemasseerd. Zie ook kleding....

Kuiten

De grootste spieren in de kuit trekken via de achillespees aan de hiel, zodat je op je tenen kunt lopen en je kunt afzetten met je voorvoet. Spierknopen in deze spieren kunnen dan ook pijn veroorzaken bij de achillespees en de hiel.
De kuiten kunnen ook pijnlijk zijn zonder dat er iets mee aan de hand is. Een bekende oorzaak is de aanwezigheid van triggerpoints in de kleine bilspier. Dat is vrij gemakkelijk vast te stellen: Onderzoek de hele kleine bilspier op gevoelige plekken. Als je vrij stevig op zo'n gevoelige plek drukt, dan straalt het uit naar de kuit. Massage van de kuit kan in dat geval best prettig zijn, maar massage van de spierknopen in de kleine bilspier lost het probleem ook echt op.
Overige spieren in het onderbeen lopen naar andere plekken van de voet. Ze zijn verantwoordelijk voor kantelbewegingen van de voet en het bewegen van de tenen.

Voorkant en buitenkant onderbeen

Aan de voorkant van het onderbeen is het scheenbeenbot voelbaar. Daar valt weinig aan te masseren. Meer aan de buitenkant bevindt zich een aantal spieren die wel gemasseerd kunnen worden. Vooral de spier net naast het scheenbeen wil nog wel eens gevoelig worden na een loopinspanning die men niet gewend is. Massage helpt de afvalstoffen af te voeren en geeft verlichting.

Een serieuze blessures aan de voorkant van het onderbeen vallen onder de naam 'shin splints'. Hieronder vallen drie type blessures: stressfractuur, periostitis en compartiment syndroom. Massage van de blessure zelf is niet verstandig, maar het normaliseren van de spanning in gerelateerde spieren door middel van massage bevordert het genezingsproces. Op het internet is een veelheid aan informatie te vinden over shin splints. Bijv. op www.shinsplint.nl.

Voeten

Uw voeten dragen u door het leven. Elke dag moeten ze ons gewicht dragen en soms een veelvoud daarvan als we werken of sporten. Onze schoenen zijn ook niet altijd het beste voor onze voeten. Daarbij besteden we in het algemeen minder aandacht aan onze voeten dan ze verdienen.

Een voetmassage bevordert niet alleen de bloedsomloop in je voeten en onderbenen, maar geeft voor veel mensen ontspanning aan het hele lichaam. Bij een complete lichaamsmassage gebeurt het niet zelden dat mensen in een diepe ontspanning wegzakken als de voeten gemasseerd worden. Toch is het jammer als je erbij in slaap valt. Het is juist zo fijn om de ontspanning van een massage te ervaren als je wakker bent.

Praktijk GroenewoldHJP Fesevurstraat 4, Deventer0570 - 625330