Praktijk Groenewold, DeventerMassage
Massage schouder

Massage van de schouders en de nek

De meest voorkomende redenen om een massage te boeken is ongetwijfeld naar aanleiding van klachten aan schouders en/of nek. Het is voor veel mensen een plaats waar spanning wordt opgebouwd.

Massage helpt de gestresste spieren weer te ontspannen en te normaliseren, het verlicht de pijn en maakt bewegen weer gemakkelijker.

Natuurlijk is het verstandig om niet te wachten tot er flinke klachten zijn. Massage als preventieve verzorging van de spieren zorgt voor een betere belastbaarheid, sneller herstel en draagt bij aan een fit en ontspannen lijf.

Schouder- en nekklachten

Elk jaar heeft twintig tot vijftig procent van de Nederlandse bevolking wel eens last van:

  • Vastzittende nek- en schouderspieren met harde gevoelige plekken
  • Pijn tussen en rond de schouderbladen
  • Bewegingsbeperking in nek en schouders
  • Spannningshoofdpijn
  • Tintelingen of pijn in de armen
De klachten kunnen lang duren of komen met enige regelmaat weer terug. De oorzaak is meestal een vorm van overbelasting, vaak door een combinatie van een ongunstige (werk)houding en spanning of stress.

Behandeling gebeurt nogal eens met pijnstillers, ontstekingsremmers, oefeningen, hormooninjecties of zelfs een operatie. Een goede gerichte massage is echter de meest natuurlijke manier om de spieren te laten ontspannen en de harde plekken weer soepel te maken. Massage bevordert het herstel en verbetert bovendien de belastbaarheid.

Oorzaken

De ontregelde spieren en de pijnlijke spanning worden vaak veroorzaakt door een vorm van overbelasting waarbij spierknopen (triggerpoints) ontstaan. Volgende oorzaken kom ik vaak tegen, los of in combinatie:

  • Valpartij, ongeluk, whiplash, etc.
  • Te zware belasting door bijv. zwaar werk
  • Langdurige statische belasting door een ongunstige werk- of zithouding
  • Stress, druk, druk, druk, werk moet af, of gewoon niet lekker in je vel zitten
  • Een 'hoge', niet ontspannen ademhaling.

Soms is het duidelijk

De eerste twee punten van het lijstje hierboven, de valparij etc. en te zware belasting, zijn vaak erg duidelijk. Die heb je meestal zelf wel door. Een gerichte massage kan er hierbij voor zorgen dat de spieren weer in hun normale doen komen. Klachten die misschien al jaren spelen, worden verlicht en kunnen verdwijnen als de triggerpoints in de betreffende spieren worden behandeld.
De combinatie van de overige punten is veel geniepiger.

Stress en (werk)houding

Stress is een oermechanisme waarbij het lichaam in een verhoogde staat van paraatheid komt. De hartslag gaat wat omhoog en de spieren worden op spanning gebracht, vooral de spieren in de schouders. Klaar om in actie te komen, aan te vallen of te vluchten.
Op zich een prachtig mechanisme, maar als er helemaal geen fysieke actie volgt, terwijl de spanning wel blijft, dan kan dit op den duur nare gevolgen hebben. Die spanning hoef je maar te combineren met een beetje ongunstige houding en het leidt al gemakkelijk tot overbelastingsverschijnselen. De spieren gaan protesteren: ze worden pijnlijk en stijf, ze krijgen harde plekken en bewegen gaat moeilijker.

Hoge ademhaling

Bij een normale ontspannen ademhaling gebruik je voornamelijk het middenrif, waarbij de buik beweegt. Ook wel buikademhaling genoemd. Bij zware inspanning wordt daarbij ook de ribbenkast ingeschakeld. Bij inademen gaan de ribben omhoog en verbreden zich, bij uitademen zakken ze weer.
Bij spanning zijn mensen geneigd om adem te halen door alleen de ribbenkast op en neer te bewegen en de buikademhaling achterwege te laten. Daarbij worden ook de schouders omhoog getrokken om de ribben de benodigde ruimte te geven. Dat geeft een extra belasting van die spieren, met alle gevolgen.

De gevolgen: spierknopen

Door alle soorten belasting en overbelasting zoals hierboven genoemd ontstaan gemakkelijk spierknopen (triggerpoints). Deze veroorzaken de harde pijnlijke plekken in de spieren en houden deze spieren gespannen. Spierknopen kunnen bovendien een uitstralende pijn veroorzaken op andere plekken zoals pijn in de armen en hoofdpijn. Gelukkig zijn ze met een specifieke massage vaak weg te masseren.

Waar zitten ze

Je kunt spierknopen vaak zelf wel voelen als je de spieren systematisch onderzoekt. Je doet dit door er plek voor plek met een vinger vrij stevig op te drukken, terwijl je de vinger heen en weer beweegt. Je voelt dan de spieren die strak staan en daarin meestal wel een hard plekje dat extra gevoelig is. Dat plekje is de spierknoop. Voor de dieper liggende spieren is wat meer oefening vereist om ze te vinden.

De probleemspieren

De grootste probleemveroorzakers zijn spierknopen in de volgende spieren van de schouders en de nek:
De scalenes (scheve halsspieren), de levator scapulae (schouderbladheffer), de infraspinatus (onderdoorspier), de trapezius (monnikskapspier). Maar ook spierknopen in de overige spieren van het schouder gebied kunnen vervelende klachten veroorzaken in het hele gebied van bovenrug, nek, schouders en armen.

De oplossing: massage

Een ontspanningsmassage van het schouder en nek gebied is natuurlijk prettig en zal best verlichting geven. Maar deze massage is nog slechts de warming-up. Voor het deactiveren van de spierknopen is echter een specifieke massage nodig. De spierknopen moeten eerst worden opgezocht en kunnen daarna met een wat diepere massage worden behandeld. Door deze massage zullen de spierknopen zich ontspannen. Bij acute problemen is één massagebehandeling soms al voldoende. Bij chronische en hardnekkige problemen zijn meerdere behandelingen nodig.
Als de klachten een andere oorzaak hebben dan gespannen en pijnlijke spieren, dan is wellicht een ander soort behandeling vereist.

Zelfmassage

Als u wilt, kunt u de massage van de spierknopen ook zelf uitvoeren. Dat is vaak erg effectief voor hardnekkige spierknopen omdat de deze dan meerdere malen per dag kunnen worden gemasseerd. Voor zelfmassage zijn speciale hulpmiddelen in de handel om de plekken goed te kunnen bereiken. Ook met een tennisbal of stuiterbal tussen muur en schouder kunt u zichzelf masseren.

Alleen schouders en nek masseren?

Het lijkt erg logisch om bij schouder- en nekklachten een massage van de schouders en nek te kiezen. Want dat is de plek waar het probleem zit. Bovendien blijkt de massage goed te helpen en je gaat heerlijk ontspannen naar huis. So far so good.

Klachten komen terug

Als de klachten worden veroorzaakt door een combinatie van houding en stress, begint soms na een week het gezeur weer een beetje en na nog een week zijn ze weer hard aan de volgende massage toe. Dit patroon blijft zich herhalen zonder noemenswaardige verbetering. Blijkbaar is er nog steeds die negatieve factor die de spanning weer opbouwt.

Leven in je hoofd

Als je veel werkt met je hoofd, zittend achter een bureau, spanning hebt in nek en schouders, dan gaat dit vaak ook nog gepaard met een 'hoge' oppervlakkige ademhaling. Het lijkt of het hele leven zich afspeelt in het bovenste kwadrant van je lijf. Dat deel raakt enigzins overbelast terwijl de rest als het ware weggecijferd wordt. Een massage van schouders en nek past helemaal in dat patroon: Je bent geconcentreerd op hoofd schouders armen, je ervaart daar problemen en die los je daar ook op.

Je hele lijf erbij

Het zou wel eens kunnen dat de echte oplossing van het probleem eerder ligt in het erkennen dat de rest van je lijf er ook bij hoort, tot en met je voeten. Breng die aandacht eens naar beneden: adem met je buik, verstevig je romp, zorg dat je met beide benen goed op de grond staat, ga sporten, doe yoga. Word je ook bewust wordt van de rest van je lijf. En kies eens een massage die daar bij aansluit.

Praktijk GroenewoldHJP Fesevurstraat 4, Deventer0570 - 625330